BG historie

station.jpg

 

50 let inovací – Příběh BG Products

 

Tento článek shrnuje knihu: By Grace: A Story of the Founding and Growth of a Great Company, kterou napsal uznávaný veterán BG Edward J. Bash. Je to příběh jedinečné společnosti zrozené z nepřízně osudu a předurčené k velikosti. Od založení společnosti BG Products Inc. v roce 1971 je BG inovativní a pohotová ve výrobě mimořádných petrochemických produktů pro neustále se měnící automobilový průmysl.

 

 

Společnost vytvořená svými distributory

 

Muž z konce třicátých let jménem Chestien Wynn vytvořil ve své garáži revoluční produkt s názvem Friction Proofing Oil. Chestien Wynn byl povoláním právník a svůj produkt začal prodávat poblíž svého domova v Azuse v Kalifornii. Bylo to však po druhé světové válce, kdy začal jmenovat distributory pro svůj zajímavý produkt.

 

V průběhu let a díky oddanému distributorovi se firma Wynns Oil rozrostla. Distributoři Wynns provedli několik inovativních marketingových kampaní, aby prokázali výkonnostní tvrzení o produktu. Testy jako Wynnův Twin test (1954) od společnosti Kenz & Leslie Distributing Co., Test tahání traktoru vyvinutý Donem Broadbentem a motoristické závody s rekordním americkým vozem Wynn's Friction Proofing Streamliner, které řídil Roy Leslie (1957).

 

Roy Leslie & Bill Kenz with their record winning Streamliner

 

"Všechny tyto testy provedené výhradními distributory společnosti Wynn's pomohly vytvořit jedinečnou identitu a povědomí o značce Wynn's v automobilovém obchodu. Jedním z nejodvážnějších promočních projektů bylo letadlo, které letělo bez oleje ve svém motoru! Tento test provedli John Thompson a Q.T. Williams spolu s Edem Lambem, distributorem z Dallasu, Texasu. S velkým humbukem a publicitou bylo letadlo - ošetřené Wynn's Friction Proofing Oil - zbaveno oleje z motoru. Poté letadlo vzlétlo a bezpečně létalo několik minut bez oleje v motoru." Tito muži, kromě Eda, se později stali zakladateli společnosti BG.

 

Změny v obchodním modelu

 

 

Mladší generace rodiny Wynnů přebírá podnik a postupně se rozhoduje přejít na maloobchod a změnit úspěšný obchodní model Wynns z pouhých distributorů na maloobchodní řetězce. "Nejprve se Wynn's rozhodl stát se veřejnou společností, obchodovanou na Newyorské burze. To vytvořilo zcela odlišnou atmosféru v provozu. Předtím byla společnost v soukromém vlastnictví, s Carlem a Beou Wynnovými jako jejími hlavními vlastníky."

"Druhým faktorem byl příliv lidí z jiných odvětví než automobilového průmyslu, kteří obsadili klíčové pozice ve společnosti. Třetím faktorem byl fenomenální růst diskontních obchodů. Obchody jako Target, Kmart a Walmart začaly vyrůstat všude. Brzy začaly diskontní obchody prodávat všechny známé přísady. Jedním z těchto produktů byl STP. Prodeje STP prudce vzrostly na diskontním trhu." Možnost přejít na maloobchod byla neodolatelná.

"Pokud existovala společnost vybudovaná jejími distributory, byla to Wynn's." Dlouhá léta se zabývali pouze profesionálním obchodem. "Plánem bylo, že Wynn's se bude soustředit na vstup do výnosného, vysokého objemu diskontního trhu za ceny, které budou konkurenceschopné na tomto trhu". Distributoři považovali toto rozhodnutí jednoduše za nepřijatelné. "Neustále jsme zdůrazňovali, že naše produkty nejsou k dispozici v obchodech za slevové ceny a "nikdy nebudou"!" V ten den, 1971 v Chicagu známý jako "Chicago Massacre", deset největších distributorů Wynns se rozhodlo svolat schůzi a projednat další postup. Deset distributorů se odtrhlo od společnosti Wynn's a sedm z deseti bylo dost statečných, aby se stali zakladateli společnosti BG Products Inc.

 

Opustili rozjetý a bezpečný obchod a ocitli se v nejistotě bez produktů a výroby, pouze se sedmi územími, ale bez ničeho k prodeji. Založení se stalo jádrem hodnoty pro společnost BG Products. Lidé jsou důležití, kdokoli, kdo se dotkne našeho produktu. I dnes jsou produkty BG prodávány výhradními distributory. V dnešním světě je to velmi vzácné.

Všechny původní zakladatelské rodiny stále vlastní společnost a lidé jako spisovatel Eddie Bash jsou stále s námi. To je dnes vzácné a to je jeden z důvodů, proč jsme odlišní.

 

Založení společnosti BG Products Inc.

 

Společnost BG Products Inc. byla založena v červenci 1971. V době založení ještě neměla žádnou výrobní kapacitu. Muselo to být stresující období, kdy bylo třeba rychle najít výrobce, aby se podnikání udrželo. Začala tedy hledat vhodného výrobce. Dva ze zakladatelů BG, Sam Parks a Q.T. Williams, byli bývalí vojenští piloti, takže využili letadel k návštěvě několika možných zařízení.

Náhodou se naskytla příležitost najít výrobce a společnost jménem Southwest Grease & Oil souhlasila s výrobou produktů nově vzniklé společnosti. V té době byla společnost Southwest Grease & Oil největší výrobní společností maziv na světě. Měla závod ve Wichitě v Kansasu, a proto je sídlo BG Products umístěno právě ve Wichitě.

 

Southwest Grease & Oil manufacturing plant downtown Wichita

Výrobní závod společnosti Southwest Grease & Oil se nacházel v centru Wichity.

 

 

Na schůzce se zakladatelem a generálním ředitelem H.A. Mayorem společnosti Southwest Grease & Oil: "Vysvětlili svou katastrofální minulost a vyjádřili své přání vyrábět produktovou řadu, která by je zařadila na přední místo v oblasti automobilových přísad. Vysvětlili, že naše produkty musí být nejvyšší kvality, navržené zejména pro profesionální trh. Pan Mayor se připojil s podobným zážitkem ze své mládí a s tím vstal ze židle, udeřil do stolu a zvolal: "Ano, samozřejmě, budeme pro vás vyrábět produkty!"

Byl položen základní kámen číslo 2. Musíme provádět rozsáhlý výzkum a vývoj, abychom zůstali na předním místě a měli nejkvalitnější produkty. Dnes má společnost BG Products kolem 60 lidí pracujících v laboratoři na výzkumu, ověřování a testování produktů.

 

Jak prodávat produkty té nejvyšší kvality?

 

 

Výroba byla dohodnuta se společností Southwest Grease & Oil. Další otázkou bylo: Jak prodávat produkty nejvyšší kvality, které jsou na trhu úplnou novinkou? "Museli jsme zabrat a prodávat produkty BG a získat si své místo na trhu. Naše první roky v marketingu produktů BG byly hořkosladké, vzrušující i povzbuzující, ale zároveň velmi náročné."

"Bylo zásadní, abychom měli vyškolené prodejce." S pomocí personálu společnosti Southwest Grease & Oil začali prodejci dostávat školení základů mazání, paliv, převodových olejů a nově formulovaných produktů BG.

Potřeba trénovat a vybavit naše lidi lepšími znalostmi se stala nedílnou součástí našeho přístupu. Dnes je školení neuvěřitelně důležité s rozvojem technologií. Je to tak důležité, že máme vlastní oddělení zaměřené na školení. Neškolíme jen naše zaměstnance, ale školíme také naše partnery, aby pochopili, jak produkty fungují a jak by měli komunikovat se svými zákazníky.

 

První dva produkty

 

První produkty od společnosti BG se nazývaly BG Super Charge® a BG Engine Tune-Up. Super Charge® byl čistič palivového systému pro benzinové motory a Tune-Up byla přísada do motorového oleje. Vylepšený nástupce Super Charge® II se dodnes prodává.

 

 

BG Super Charge® original design

BG Super Charge® originální balení

Bylo nezbytné ukázat účinnost produktů, aby bylo možné prodat tyto dva nové produkty od BG. Eddie: "Pro mě bylo zásadní vzít základní informace o produktech a vytvořit efektivní prezentace a demonstrace pro prodejce BG."

Bylo třeba provést demonstraci účinnosti produktu a Eddie byl pověřen vytvořením těchto demonstrací. "Do zkumavky nalijete asi centimetr benzínu a poté přidáte kapku sírové kyseliny a otáčíte. Otáčením zkumavky se stěny zkumavky pokryjí silným hnědočerveným lakem. Přidání přibližně půlcentimetrového množství BG Super Charge® do této směsi očistí zkumavku a všechny tyto laky se rozpustí do benzínu. Bylo to nádherné. Tato demonstrace, s mnoha technickými doplňky a úpravami, byla používána po celou naši historii při prodeji čistících a udržujících aditiv do paliva BG (s velkým úspěchem)."

 

Příběh 100 000 mil a motor bez oleje.

 

Během let prováděli zakladatelé společnosti BG dobrodružné demonstrace produktů, jako například let letadla bez oleje, pouze s malým množstvím aditiv na modifikaci tření. Pokud jste někdy slyšeli o těchto demonstracích automobilových produktů, pravděpodobně se tito muži na nich podíleli.

Krátce po uvedení produktu BG MOA® začal Q.T. Williams provádět s ním testy na svém novém Pontiacu Station Wagon. "Mělo to být testování na 100 000 mil. Během celého testu vyměňoval olej každých 3 000 mil a do nového oleje přidával BG MOA®. S každým tankováním benzínu také přidával BG Supercharge®."

 

Po dokončení 100 000 milového testu vrátil Q.T. vozidlo zpět k prodejci Pontiac, od kterého si ho původně zakoupil. Dohodl se se servisním oddělením, aby provedli kompletní rozložení motoru a provedli "rozborku" všech motorových komponent, aby zjistili, jaké, pokud vůbec nějaké, opotřebení nastalo.

 

Výsledky byly ohromující! Nebylo zjištěno žádné měřitelné opotřebení v žádné části motoru. Válce měly stále svou křížovou strukturu! Nebyly zjištěny žádné nánosy v oblasti pístních kroužků. Nebyly nalezeny žádné usazeniny v celém motoru! Po provedení měření bylo zjištěno: ložiska bez opotřebení; klikový hřídel bez opotřebení; vačkový hřídel bez opotřebení; zdvihátky bez opotřebení; ložiska ojnic bez opotřebení. Celý tento proces byl zdokumentován pomocí filmové kamery 16 mm."

100000 mile story.jpg

 

„Bylo to také Q.T.; Kdo postavil první motor bez oleje. Chcete-li to předvést, nastarujte motor a nechte ho několik minut běžet. Pomocí prodloužení zvedáku – který byl přivařen k olejové vaně – jsme spustili olejovou vanu do bodu hluboko pod klikovou hřídelí.“

"Nedokáži ani vyčíslit hodnotu bezolejového motoru, který nám pomáhá budovat podnikání během našich prvních let i později." I dnes se bezolejový motor aktivně používá.

Od té doby BG provedlo několik dlouhodobých testů vozidel, aby poskytlo další důkaz. Každý profesionál tehdy i dnes chce vidět výsledky vlastníma očima. Je to naše pýcha a radost ukazovat tyto skvělé produkty BG a denně vidět všechny ty spokojené tváře.

 

BG Oil-less engine was revelation at the time.

 Bezolejový motor BG byl v té době zjevením.

 

 Nečekaná ztráta

 

 Během většiny následujícího období po založení společnosti BG Products, Inc. se Roy Leslie (jeden ze zakladatelů) potýkal s řadou vážných zdravotních problémů, z nichž nejzávažnější byla pokročilá rakovina tlustého střeva. Bohužel, dne 10. září 1973, Roy Leslie zemřel.

Roy Leslie měl dlouhou historii jako distributor Wynns. Později se stal jedním ze zakladatelů společnosti BG Product Inc. Distribuční firma Kenz & Leslie sehrála významnou roli během raných let společnosti BG Products.

„Bývalý automechanik Roy Leslie navázal partnerství v podnikání a závodech s dlouholetým přítelem Billem Kenzem – založili obchod s díly Kenz & Leslie v Denveru a také stejnojmenný letoun, který vytvořil rekordy na Bonneville Salt Flats. Vytvořil nový světový pozemní rychlostní rekord a měl nejvyšší zaznamenanou rychlost pro amerického řidiče v americkém autě. Roy předal integritu a ctnost čestného obchodníka." - Síň slávy SEMA

„Později toho roku, sobotního listopadového večera 1973, mi zavolal Don Walton. řekl "Eddie, mám špatné zprávy. John Thompson (jeden ze zakladatelů) dnes odpoledne zemřel na infarkt." Bylo to, jako by mě bodli do břicha. John byl obrazem zdraví. Byl pilotem letectva během druhé světové války, který byl povolán do služby během války v Koreji.

Dva ze zakladatelů zemřeli v krátké době, během kritických prvních let začínající společnosti. "Oba tito muži byli zkušení obchodníci, kteří velkou měrou přispěli k založení BG Products, Inc."

Jejich rodiny následně pokračovali v budování jejich snů.

Dodnes tyto rodiny vlastní, provozují své distribuční společnosti a přispívají k BG Products Inc. Navzdory všem obtížím a uplynulým letům se rodiny držely u BG. Je to mimořádný příběh v dnešním světě a velmi odlišný pozadí oproti jiným podnikům v automobilovém průmyslu.

 Roy Leslie and his Midget racing car.

Roy Leslie a jeho závodní auto Midget.